S-OKBH-011 Směrnice pro nákup a hodnocení dodavatelů

 

1. Účel a rozsah platnosti dokumentu

Směrnice stanovuje základní pravidla při procesu nakupování a hodnocení dodavatelů stěžejních materiálů a služeb.

 

2. Definice a použité zkratky

dodavatel             organizace nebo osoba, která poskytuje produkt (materiál, službu)

·         V podmínkách OKBH VTN se jedná o zajištění údržby a PBTK měřících zařízení a vybavení, služby kalibrace měřidel,  dodavatelé EHK, smluvní laboratoře apod.

OKBH VTN           Oddělení klinické biochemie a hematologie Nemocnice AGEL Ostrava - Vítkovice a.s.

SLP                        Správná laboratorní práce

 

3. Odpovědnosti

Vedoucí laboratoře odpovídá za:

 

Vedoucí laborant odpovídá za:

 

Manažer kvality odpovídá za:

 

Zdravotní laborant:

 

4. Postup

4.1 Výběr dodavatele

Výběru dodavatele stěžejních materiálů a služeb, které mají vliv na výsledky vyšetření, se účastní vždy vedoucí laboratoře, vedoucí úseků a vedoucí laborant. Výběr probíhá ve spolupráci s Odborem laboratoří skupiny Agel a.s.

 

4.2 Postup pro nakupování

·         požadavek na nákup materiálu/služby definují vedoucí jednotlivých úseků nebo jimi pověřený pracovník, požadavek předají vedoucímu laboratoře k posouzení vhodnosti z hlediska ovlivnění činnosti laboratoře. Materiál a služby se objednávají pouze od schválených dodavatelů.

·         vystavení a schválení objednávky

o   na pravidelně nakupované zboží (reagencie, chemikálie, spotřební materiál apod.) vystavuje objednávku vedoucí laborant dle požadavků vedoucích úseků

o   na méně běžné zboží/služby (nová zařízení, opravy nebo servis) schvaluje objednávku vedoucí laboratoře

  

Postup pro přejímku zboží popisuje směrnice S-OKBH-013 Směrnice pro příjem a skladování a S-OKBH-022 Směrnice pro metrologii.

 

4.3 Hodnocení dodavatelů

Pověření pracovníci provádí hodnocení dodavatelů minimálně 1x ročně pro všechny schválené dodavatele, dále vždy pro nově zařazeného dodavatele a v případě zhoršení dodávek (mimořádné hodnocení).

 

4.3.1 Členění dodavatelů:

A – dodavatel strategický, který může ovlivnit výsledky laboratorních vyšetření

B – dodavatel spotřebního materiálu, výrobků a služeb, které neovlivní výsledky laboratorního vyšetření

S – smluvní laboratoř

N – nový dodavatel, hodnotí se při dodání a dále při pravidelném hodnocení

V – vyřazený dodavatel (po opakovaném ohodnocení bodem 3)

 

4.3.2 Bodové hodnocení

Hodnocení jednotlivých kritérií (kap. 4.3.3) provádí pověřený pracovník podle této bodové škály:

Pracovník provede dále konečné zhodnocení výkonnosti dodavatele, které je dáno průměrem bodového hodnocení. Záznam z hodnocení je uložen v kartě dodavatele v programu SLP. 

 

4.3.3. Kritéria hodnocení dodavatelů

Dodavatelé pro diagnostické soupravy, kontrolní a kalibrační materiály

·         kvalita dodávaného zboží – tj. stabilní kvalita dodávek, délka exspirace apod.

·         pružnost dodávky

·         ochota při řešení naléhavých situací

 

Dodavatelé spotřebního materiálu

·         kvalita dodávaného zboží

·         pružnost dodávky

·         ochota při řešení naléhavých situací

 

Dodavatelé přístrojů, zařízení a poskytovaní servisu pro přístroje a zařízení, jejich kalibrace, validace, ověření

·         kvalita provedené servisní práce – tj. jednoznačnost výstupu o provedené práci – např. servisní zpráva, validační zpráva, kalibrační list apod.

·         rychlost servisu a ochota při mimořádné situaci

·         komunikace servisního technika s odpovědnou osobou a ochota poradit, vysvětlení závady, možnost zamezení opakování závady apod.

 

Smluvní laboratoře

·         kvalita práce smluvní laboratoře (certifikáty, akreditace, spokojenost zákazníků apod.)

·         pružnost při dodání výsledků laboratorních vyšetření

·         komunikace se zástupci smluvních laboratoří, poskytování informací, spolupráce apod.

 

Další subjekty

·         kvalita (certifikáty, akreditace, spokojenost zákazníků apod.)

·         komunikace se zástupci subjektů, poskytování informací, spolupráce apod.

 

Výkonnost dodavatele

·         1-1,7        zcela spokojen, bez potřeby opatření

·         1,7-2,0     částečně spokojen, komunikace s dodavatelem, řešení problémů

·         2,0 – 3,0   nutná nápravná opatření, volba jiného dodavatele

 

5. Související dokumentace

S-OKBH-016 Vyšetřování ve smluvních laboratořích

S-OKBH-014 Směrnice o reklamaci

S-OKBH-011 Směrnice pro nákup a hodnoc.dodav.

S-OKBH-022 Směrnice pro metrologii

 

 

6. Přílohy

Bez příloh