PI-OKBH-10 Opatření pro mimořádné situace

 

Dokument popisuje opatření v případě mimořádných situací, které souvisejí s provozem OKBH.

 

V případě hromadných neštěstí se pracovníci OKBH řídí Traumatologickým plánem Nemocnice AGEL Ostrava - Vítkovice a.s., Směrnice CO č.1.

 

 

Opatření pro mimořádné události

 

1, SVOZ BIOLOGICKÉHO MATERIÁLU

 

V případě výpadku svozu svozový řidič neprodleně informuje vedoucího dopravní zdravotní služby VTN (p. Štiber – 725 853 737, dispečink 595 633 155,156), který zajistí a vyšle náhradní vůz k převozu všech vzorků do laboratoře, popř. dokončí svozovou trasu. Vedoucí dopravní zdravotní služby VTN nebo samotný řidič informuje vedoucí laboratoře (Mgr. Hana Valentová, 735 535 408, 595 633 650) nebo pracovníka na příjmu biologického materiálu (595 633 657) o komplikacích a oznámí předpokládané zdržení.

Následně se informují telefonicky klíčoví klienti (lékaři) svozové trasy o zpoždění ve zpracování biologického materiálu (zodpovědná osoba: vedoucí laboratoře/ laborantka nebo VŠ pracovník)

 

V případě zdržení na svozové trase (z důvodu počasí, kolony atd.) řidič neprodleně informuje vedoucího dopravní zdravotní služby VTN (p. Štiber – 725 853 737, dispečink 595 633 154, 155,156), se kterým domluví další postup.

Laboratoř informuje telefonicky klíčové klienty (lékaře) svozové trasy o zpoždění ve zpracování biologického materiálu (zodpovědná osoba: vedoucí laboratoře/ laborantka nebo VŠ pracovník).

 

V případě nedostupnosti transportu pro potřeby KB informuje pracovník krevní banky neprodleně vedoucího dopravní zdravotní služby VTN (p. Štiber – 725 853 737, dispečink 595 633 154, 155,156, 724 649 927), který zajistí náhradní dopravu.

 

2, LABORATOŘ

 

Jakýkoliv výpadek v rychlosti zpracovávaných vzorků s předpokládaným zdržením větším než 1 hodinu od začátku zpracování je oznámen nemocničním oddělením a ambulancím pomocí e-mailu vsem@vtn.agel.cz nebo podle závažnosti, např. výpadek ABR, glukometru, se sdělí informace o prodlení telefonicky na stěžejní oddělení a ambulance (ARO, JIP, příjmová ambulance), viz. seznam kontaktů na intranetu nemocnice.

Pracovník, který řeší závadu, vyplní formulář, F-OKBH-115 Záznam o výpadku měřícího systému, který je uložen ve složce na vkladu biologického materiálu.

 

 

1. Výpadek proudu

Pracovní doba / Pohotovost:

Hlášení: elektroúdržba- kl. 3119, kontaktní osoby J. Biernat 725 824 718, O. Sztula 607 049 551,

D. Gáj 702 265 113, vedoucí údržby p. Tomana kl.3123, 724 649 923

Postup:

1.       Kontrola pojistek

2.       Krevní banka – přepnutí na náhradní zdroj, pracovník KB zkontroluje, že došlo k přepnutí na náhradní zdroj. V případě potíží kontaktuje elektroúdržbu a vedoucí KB.

3.       Statimová laboratoř – (Biosen C – line,  Cobas b 221) – přepnutí na náhradní zdroj

4.       Močová a biochemická laboratoř - přepnutí na náhradní zdroj (UPS) – dokončení měření a vypnutí analyzátorů

5.       Biochemie: přepnutí na náhradní zdroj (UPS) – dokončení měření a vypnutí analyzátorů

6.       Hematologie: přepnutí na náhradní zdroj (UPS) – dokončení měření a vypnutí analyzátorů

 

2. Výpadek nemocniční sítě IKIS, Medical Systems a.s. (NIS)

Pracovní doba / Pohotovost:

Hlášení: IT oddělení 3015, 3014, 724 532 915

Postup:

o    Nemocniční oddělení nebo ambulance musí použít náhradní žádanku (internet: http://nemocnicevitkovice.agel.cz/oddeleni/okbh.html) nebo výměnný poukaz

o    Výsledky laboratorního vyšetření hlásí pracovníci laboratoře telefonicky na jednotlivá oddělení a ambulance.

 

3. Výpadek laboratorní sítě (LIS) FONS Openlims, fa Stapro®

Hlášení: Bc. Soňa Havránková 702 296 255, ing. Jindřich Maksant: 725 056 351, Bc. Markéta Nováková 731 114 378, L.Sláčala, tel: kl. 3015, 702 222 700, ing. Miklošík: kl. 3014, 606 677 959 nebo Mgr. Hana Valentová 725 535 408 podle rozhodnutí pracovníka, který výpadek zjistí

Helplinka, fa Stapro 739 394 344, 467 003 150-152

 

Postup:

§  ABR – krevní plyny posíláme k provedení na odd. ARO Nemocnice Agel Ostrava Vítkovice a.s.

§  Glykémie (z kepu, oGTT): vyšetření provádíme na Biosen C-Line

§  osmolalita v séru, moči: vyšetření provádíme na OsmoPro

§  S, R, C4: vyšetření provádíme na Cobas 6000 resp. e411, zadáváme ručně

§  Moč chemicky+sediment: vyšetření provádíme na LabUMAT + URISED, zadáváme ručně

§  krevní obrazy a koagulační stanovení: provádíme na XN 1000 a CS 2500 a zadáváme ručně

o    Výsledky se přepisují na žádanky a postupně se telefonicky hlásí na jednotlivá oddělení a ambulance.

o    zápis žádanek se provede dodatečně po obnově funkčnosti OpenLIMS

 

4. Výpadek monitorovacího systému Falcon (f.: KESA)

 

 

5. Výpadek OpenlimsLIS KB

 

 

6. Výpadek reagencií, spotřebního materiálu:

 

3, INSTRUKCE PŘI VÝPADKU MĚŘÍCÍHO SYSTÉMU

 

Nefungující přístroje jsou vždy označeny nápisem MIMO PROVOZ

 

Pracovní doba 6:30 – 14:30

Pracovník laboratoře, který zjistí závadu na měřícím systému, tuto skutečnost ohlásí odpovědnému pracovníkovi laboratoře (vedoucí úseku). Ten pak rozhodne o dalším postupu.

 

Odpolední a noční směna: 14:30 – 06:30

Pracovník laboratoře, který zjistí závadu na měřícím systému, tuto skutečnost ohlásí ihned odpovědnému pracovníkovi laboratoře (vedoucí úseku, vedoucí laboratoře, vedoucí laborant), a to v případě, že nemá možnost záložního provedení stanovení. Odpovědný pracovník laboratoře pak rozhodne o dalším postupu.

 

1. výpadek centrifugy, inkubátoru na KB:

Pracovní doba / Odpolední a noční směna

Hlášení: vedoucí úseku, servis – identifikační štítky

Postup: požadavky se vzorky zaslat na KC FNO

 

2. měření krevních obrazů:

Pracovní doba / Odpolední a noční směna

Hlášení: vedoucí úseku, servis – identifikační štítky, Hotline 734 008 543

Postup:

 

3. měření koagulačních parametrů:

Pracovní doba / Odpolední a noční směna

Hlášení: vedoucí úseku, servis - identifikační štítky, Hotline 800 900 790

Postup:

 

4. měření glykémií na glukózovém analyzátoru Biosen C-line

Pracovní doba / Odpolední a noční směna

Hlášení: Hlášení: ing. Kot: 724 242 709, ing. Blažek 602 614 280

Postup:

·         Hlavní glukózový analyzátor Biosen C-line

·         Záložní měřící postup GLHSTAT na biochemickém statimovém analyzátoru Cobas c 501

·         Laboratorní pracovník se řídí pracovní instrukcí  PI-OKBH-22 Manuál analyzátoru Biosen

Provede kalibraci metody GLHSTAT na analyzátoru Cobas 6000 S, modul c 501 a změří příslušný kontrolní materiál.

      Vzorky pacientů pracovník vloží ručně a naměřené hodnoty zapíše do LIS do bloku Glykémie

·         Pověřený laboratorní pracovník (vedoucí úseku) řeší ve spolupráci se servisním technikem zprovoznění analyzátoru.

 

 

5. měření imunochemických vyšetření – výpadek Cobas 6000

Pracovní doba / Odpolední a noční směna

Hlášení: vedoucí úseku, servis: Helpdesk 800 105 555

Postup:

·         Při výpadku jednoho analyzátoru, využíváme měření těch vyšetření, která jsou dostupná na druhém analyzátoru

·         U imunochemických metod se jedná o:

·         Pověřený laboratorní pracovník (vedoucí úseku) řeší ve spolupráci se servisním technikem zprovoznění analyzátoru.

 

6. měření biochemických vyšetření – výpadek Cobas 6000

Pracovní doba / Odpolední a noční směna

Hlášení: vedoucí úseku, servis: Helpdesk 800 105 555

Postup:

·         Jednotlivé analyzátory Cobas 6000 S a R jsou vzájemně zastupitelné.

·         Při výpadku jednoho analyzátoru, využíváme měření těch vyšetření, která jsou dostupná na druhém analyzátoru

·         U biochemických metod se jedná o:

·         Pověřený laboratorní pracovník (vedoucí úseku) řeší ve spolupráci se servisním technikem zprovoznění analyzátoru.

 

7. měření glykovaného hemoglobinu (GHb) – výpadek Arkray Adams

Pracovní doba

Hlášení: vedoucí úseku, servis: ing. Krejsa, mobil: 724 143 143

Postup:

 

8. měření ABR – výpadek Cobas b 221

Pracovní doba / Odpolední a noční směna

Hlášení: vedoucí úseku, servis: ing. Tomáš Frank, mobil: 602 487 390

Postup:

·         Vzorky se měří na analyzátoru na oddělení ARO (záložní analyzátor Cobas b 221)

·         Pověřený laboratorní pracovník (vedoucí úseku) řeší ve spolupráci se servisním technikem zprovoznění analyzátoru.

 

9. měření močových analýz – výpadek LabUMAT + URISED

Pracovní doba / Odpolední a noční směna

Hlášení: vedoucí úseku, servis: ing. Svoboda, mobil: 606 764 337

Postup:

·         Moč chemicky – semikvantitativní stanovení provedeme močovými proužky LabStrip U11Plus GL, vizuálně odečteme

·         Močový sediment – moč centrifugujeme a sediment stanovíme mikroskopicky, postupujeme podle pracovních instrukcí na daném úseku

·         Pověřený laboratorní pracovník (vedoucí úseku) řeší ve spolupráci se servisním technikem zprovoznění analyzátoru.

 

10. měření osmolality v séru, v moči – výpadek OsmoPro

Pracovní doba / Odpolední a noční směna

Hlášení: vedoucímu úseku/ servis: ing. Kot: 724 242 709, ing. Blažek 602 614 280

Postup:

·         Bude prováděn výpočet osmolality. Postupuje se podle pracovní instrukce PI‑OKBH-27 Výpočty na OKBH VN. Je nutné změřit rovněž vyšetření Na, urea, glukóza.

·         Pověřený laboratorní pracovník (vedoucí úseku) řeší ve spolupráci se servisním technikem zprovoznění analyzátoru.

 

4, Odběr

Kolaps pacienta: postupuje se podle zásad poskytování první pomoci. V případě nutnosti se kontaktuje oddělení ARO (trauma tým), tel. 3888 nebo 3777.

O každé nežádoucí události v odběrové místnosti je proveden záznam do knihy 9-2014- NU Odběr a do konkrétního hlášení sester.

 

5, Připravenost na mimořádné události

Pracovníci laboratoře v případě mimořádných událostí postupují podle této pracovní instrukce nebo podle trauma plánu VTN, uplatňují znalosti ze školení KPR, BOZP.

1x ročně jsou během hodnocení pracovníka ověřovány schopnosti reagovat na mimořádné události – dotazem na jednotlivé postupy.