S-OKBH-007 SMĚRNICE PRO ŘÍZENÍ NESHOD
1.
Účel a rozsah platnosti dokumentu
Účelem této směrnice je stanovení
odpovědností a postupů, které jsou uplatňovány při řízení neshody, opatření
k nápravě a preventivních opatřeních na OKBH VTN.
Směrnice je závazná pro všechny
pracovníky identifikující neshodu a podílející se na řešení opatření
k nápravě a preventivních opatření.
2.
Definice a použité zkratky
Neshoda (neshodná práce) –
nesplnění požadavků, nežádoucí událost, která by mohla vést nebo vedla
k poškození pacienta
Opatření k nápravě –
opatření k odstranění příčiny zjištěné neshody nebo jiné nežádoucí situace
Preventivní opatření - slouží k odstranění příčin
potencionálních neshod, k identifikaci možných zlepšení, případně ke
snížení počtu stížností zákazníků.
OKBH VTN Oddělení klinické biochemie a hematologie Nemocnice AGEL Ostrava - Vítkovice a.s.
NO opatření k nápravě (nápravné opatření)
PO opatření k prevenci (preventivní opatření)
IA interní audit
IS informační systém
SMK systém managementu kvality
SLP systém laboratorní práce
NIS nemocniční informační systém
IKIS integrovaný klinický informační systém
EHK externí hodnocení kontroly
IKK interní kontrola kvality
3.
Odpovědnosti
Vedoucí laboratoře odpovídá
za:
·
pověření osoby oprávněné k zastavení práce
v laboratoři
·
informování zákazníka, pokud neshoda mohla mít vliv
na diagnostický proces
Vedoucí úseku odpovídá za:
· zastavení
práce v laboratoři v případě podezření na neshodné výsledky
·
pověření pracovníka k prošetření a
dokumentování neshody
·
opětovné zahájení práce
·
informování vedoucího laboratoře o vzniklých
neshodách
·
informování manažera kvality o stavu plnění
nápravných, preventivních opatřeních
Manažer kvality odpovídá za:
·
evidenci opatření k nápravě a opatření k
prevenci
·
zajištění následné kontroly účinnosti opatření
k nápravě a k prevenci
·
informování vedení laboratoře o stavu nápravných
a preventivních opatření v přezkoumání systému managementu
·
kontrolu realizace opatření k nápravě a záznam o
splnění
Všichni pracovníci
·
informují vedoucí laborantku nebo vedoucího
úseku o vzniklé neshodě, o podezření na neshodu
·
podílí se na realizaci opatření k nápravě
nebo prevenci
4. Postup
4.1.
Řízení neshod: Jestliže se vyskytne neshoda, řídí se pracovník laboratoře
níže uvedenými postupy.
Typy neshod na OKBH VTN:
I. Neshody technického a odborného charakteru, které neovlivňují
výsledky vyšetření:
·
Jsou to neshody, které vznikají při běžném
provozu a vedoucí úseku, případně vedoucí laborant, je v rámci své odborné
způsobilosti na místě vyřeší. Příslušný vedoucí úseku sleduje odborné
a technické problémy a způsob řešení. V případě, že se neshody
opakují nebo ovlivňují výsledky vyšetření, postupuje se podle bodu II.
·
Nedodání biologického materiálu, nesprávná
identifikace pacienta na žádance nebo biologickém materiálu se řeší podle
směrnice pro transport a příjem vzorku, S‑OKBH‑006 Směrnice pro transport a příjem vzorku.
II.
Ostatní neshody:
V případě,
že vznikne neshoda jiným způsobem, než předpokládá bod I. a je podezření
na nesprávné výsledky vyšetření, postupuje laboratoř následovně:
1. Pracovník,
který neshodu zjistil, nebo manažer kvality zaznamená neshodu do formuláře
v programu SLP. V případě neshody vzniklé ve VTN (oddělení,
ambulance) se vyplňuje rovněž nežádoucí událost v NIS v programu IKIS.
2. Vedoucí
úseku nebo jeho zástupce stanoví okamžitá
opatření, která je potřeba učinit. Pokud je to nutné, dojde k zastavení
práce na příslušném úseku. Uvolněné nesprávné výsledky odvolává vedoucí
laboratoře, manažer kvality, vedoucí úseku nebo jejich zástupce.
3. Vedoucí
úseku nebo jeho zástupce zhodnotí
klinický význam (v SLP Typ) neshody na výsledky laboratorního vyšetření
a určí závažnost (v SLP
Klasifikace) neshody. V případě nutnosti se provede analýza příčin.
4. V případě
neshody, která se týká Polikliniky Dopravního zdravotnictví Ostrava, je
vždy informován telefonicky požadující lékař (v jeho nepřítomnosti zdravotní
sestra) a současně vedení tohoto zařízení (ředitel/ka a hlavní sestra). Dále je
5. Vedoucí
úseku nebo jím pověřený zástupce, pokud to charakter neshody vyžaduje (možnost
opakovaného výskytu neshody), příjme nápravné opatření k odstranění
příčiny neshody. Současně navrhne termín realizace nápravného opatření, kap.
4.3.
6. Manažer
kvality nebo jeho zástupce prověří účinnost realizovaných opatření
k nápravě, kap. 4.3.
7. Opětovné
zahájení provozu povolí vedoucí úseku nebo jeho zástupce.
Neshody, které se na OKBH VTN řeší záznamem o neshodě:
·
zásadní chyby v preanalytické fázi: př.
záměna séra, náběr z i.v.kanyly: nesprávně naměřené výsledky byly
vydány na oddělení, ambulanci
·
neúspěšný výsledek v externích kontrolách
kvality nebo mezilaboratorních porovnáváních
·
neshody vzniklé z interních a externích
auditů
·
neshody identifikované pracovníky OKBH, které
nelze řešit operativně dle bodu I.
·
jiné závažné neshody
Závažnost neshod:
·
závažnost
neshody 1: jsou ohroženy výsledky vyšetření, může být ovlivněn systém
managementu kvality v laboratoři
·
závažnost
neshody 2: nejsou ovlivněny výsledky vyšetření, jsou porušena pravidla
systému managementu kvality, neshoda nevyžaduje bezprostřední přijmutí
okamžitého nebo nápravného opatření
·
závažnost
neshody 3: drobné odchylky od pravidel systému managementu kvality, často
opomenutí, nepozornost jednotlivce, neshoda je řešitelná na místě, není nutné
nápravné opatření
příklady
závažnosti neshody 1 pro OKBH VTN:
·
záměna
biologického materiálu
·
vydání
nesprávného výsledku z různých příčin (špatný vzorek: i.v.kanyla,
hemolýza, špatně ručně zapsaný výsledek: glykémie)
příklady
závažnosti neshody 2 pro OKBH VTN:
·
neúspěch
v EHK
·
proexspirovaná
reagencie, kontrolní materiál, kalibrátor
·
chyby
v preanalytické fázi (náběr z i.v. kanyly, špatný odběr apod.) –
výsledek vyšetření nebyl vydán lékaři
příklady
závažnosti neshody pro OKBH VTN:
·
chybí
podpis
·
chybí
zápis teploty
·
chybí
identifikace pracovníka, který připravil kontrolní materiál, kalibrátor apod.
4.2.
Analýza příčin
Jestliže
není zřejmá příčina vzniku neshody, provede manažer kvality, vedoucí úseku nebo
jeho zástupce ve spolupráci s pracovníkem, který neshodu zjistil, analýzu
příčin.
Při
provádění analýzy hlavní příčiny se vytipuje nejpravděpodobnější příčina
možného problému.
Pracovníci analyzující neshodu
řeší tyto oblasti:
·
biologický
materiál, odběr, transport
·
metody
a postupy, dokumentace
· IKK, EHK
·
pracovníci,
prostředí
·
použitý
materiál, reagencie, spotřební materiál
·
měřidla
a zařízení
4.3. Nápravná opatření (NO)
Je-li zjištěna možnost
opakovaného výskytu neshody v kterémkoliv laboratorním procesu, jsou
v laboratoři stanovena nápravná opatření. Manažer kvality ve spolupráci
s vedoucími úseků přezkoumává jednotlivé neshody a v případě
potřeby přijímá nápravná opatření.
Nápravná
opatření se evidují ve formuláři v programu SLP u dané neshody a
manažer kvality přezkoumává efektivnost těchto NO (v SLP Kontrola účinnosti
NO). Záznamy o hodnocení efektivity NO mohou být součástí i záznamů
z interních auditů, zápisů ze schůzek vedení laboratoře, přezkoumání
managementu kvality.
4.4. Preventivní opatření (PO)
Opatření k
prevenci slouží k odstranění příčin potencionálních neshod,
k identifikaci možných zlepšení, případně ke snížení počtu stížností
zákazníků apod. Postupy, které vedou k zavedení preventivního opatření,
jsou také popsány ve směrnici S-OKBH-015
Management rizik.
Podnět po
zavedení preventivního opatření může nastat např. při analýze příčin neshody,
nežádoucí události, z podnětu pracovníka laboratoře nebo zákazníka,
z analýzy rizik, z přezkoumání systému managementu apod.
Opatření k
prevenci nastavuje vedoucí laboratoře, vedoucí úseku nebo manažer kvality nebo
jím pověřený pracovník. Návrh a záznam z realizace se provede do formuláře
v programu SLP, kde jsou rovněž PO evidována a je hodnocena jejich
účinnost.
4.5. Hodnocení stavu
nápravných a preventivních opatření
O stavu nápravných a
preventivních opatření informuje vedení OKBH manažer kvality v rámci
přezkoumávání systému managementu.
4.6.
Uložení záznamů o neshodě a evidence neshod, NO a PO
Záznamy o
neshodě a evidence neshod, NO a PO jsou evidovány v programu SLP.
4.7.
Přepracované zprávy
4.7.1.
Ambulance a oddělení, u kterých je nastaven pouze elektronický export výsledků
a netiskne
se
výsledkový list
·
Dojde-li k vydání nesprávného výsledku,
provede pracovník řešící neshodu smazání žádanky v LIS a zneplatnění
výsledku v IKIS. U externích informačních systému provede zrušení výsledku
klient (lékař, sestra).
·
Zneplatněné výsledky lze v LIS dohledat
v komunikačním deníku a v IKIS v historii metody, příp.
v logu příjmu dat (Správa komunikace s jinými IS).
4.7.2. Ambulance, u kterých je
nastaven tisk výsledkových listů
·
Dojde-li k vydání nesprávného výsledku,
provede pracovník řešící neshodu smazání žádanky v LIS a zneplatnění
výsledku v IKIS. U externích informačních systému provede zrušení výsledku
klient (lékař, sestra).
·
Zneplatněné výsledky lze v LIS dohledat
v komunikačním deníku a v IKIS v historii metody, příp.
v logu příjmu dat (Správa komunikace s jinými IS).
·
Tištěný výsledkový list s nesprávným
výsledkem je archivován u manažera kvality.
·
Je-li tištěný výsledkový list s nesprávným
výsledkem odeslán klientovi, komunikuje manažer kvality s klientem jeho
skartaci nebo zaslání zpět do laboratoře.
Podle ustanovení SÚKL hlásí
poskytovatel zdravotnických služeb podezření na nežádoucí příhodu, které
vzniklo v souvislosti s použitím zdravotnického prostředku při poskytování
zdravotních služeb, a to neprodleně, nejpozději však do 15 dnů ode dne zjištění
této události.
5. Související dokumentace
Příručka
kvality
Směrnice S-OKBH-015 Management rizik, S‑OKBH‑006 Směrnice pro transport a příjem vzorku.
Program
SLP
6. Přílohy
Bez příloh.