S-OKBH-03KB Směrnice REKLAMACE a LIKVIDACE TP

 

1. Účel

Směrnice se zabývá reklamací a likvidací transfuzních přípravků, které nesplňují kritéria pro

podání příjemcům v rámci oddělení OKBH VTN.

 

2. Definice a použité zkratky

PPM                 popis pracovního místa pracovníka

KB                    Krevní banka  

OKBH  VTN      Oddělení klinické biochemie a hematologie Nemocnice AGEL Ostrava - Vítkovice a.s.

TP                   transfuzní přípravek  

ZPNO              zdravotnický pracovník nelékařských oborů

TS                    transfuzní služba

 

Pasivní reklamace       Reklamace uplatňovaná Klinickými odděleními (ambulancemi) nemocnice vůči Krevní bance OKBH VTN.

Aktivní reklamace        Reklamace uplatňovaná OKBH vůči dodavateli.

 

Likvidace TP               Likvidace TP podle vnitřních směrnic Nemocnice AGEL Ostrava-Vítkovice a.s.

3. Odpovědnost

Je platná pro všechny pracovníky úseku KB, vedoucího laboratoře OKBH VTN. Vlastním provedením reklamace je pověřena kvalifikovaná osoba krevní banky nebo jí pověřený pracovník.

 

4.1. Postup při pasivní reklamaci TP

 

Příčiny pasivní reklamace jakýchkoliv TP se mohou týkat vadného vaku, štítku nebo obsahu.

 

Závadu na TP oznámí lékař nebo ZPNO klinického oddělení pracovníkovi Krevní banky obvykle telefonicky a vrátí TP na KB OKBH VTN. Pracovník KB uloží vadný TP do chladícího zařízení viditelně odděleně od ostatních TP. Požaduje-li klinické oddělení náhradu, vydá pracovník nový TP.

Pracovník KB, který přijal informaci o vadném TP předá jej kvalifikované osobě KB.

Kvalifikovaná osoba krevní banky posoudí oprávněnost reklamace TP, provede zápis do protokolu a současně informuje výrobce TP, pokud příčina reklamace vyžaduje stahování dalších TP.

 

4.2. Postup při aktivní reklamaci TP

Při zjištění, že TP přijatý od dodavatele se odchyluje od specifikací, pracovník KB uloží tento TP do chladícího zařízení viditelně odděleně od ostatních s nápisem reklamace.

Reklamaci vyřizuje kvalifikovaná osoba krevní banky nebo jí pověřený pracovník neprodleně u dodavatele.

Provede zápis do reklamačního protokolu TS Šumperk a odešle se dodavateli TP k dořešení reklamace.

Po předchozí telefonické konzultaci s dodavatelem může být navrácen i reklamovaný TP, když si to dodavatel přeje.

Vyřízení a uzavření reklamace provádí kvalifikovaná osoba KB, Záznam provede do formuláře TS Šumperk.

 

Dokumentace o pasivní i aktivní reklamaci TP je uložena na Krevní bance.

Reklamační protokol uložen v seznamu externí dokumentace.

 

Vratka příjmu-v případě reklamace na TS Šumperk

vybrat ikonu SKLAD v Openlims

 

SKLADOVÉ DOKLADY TP – v horní liště vybrat

                                               VRATKA PŘÍJMU

stisknout ikonu Nový záznam

na pravé straně v ikoně Organizaci (Agel transfuzní služba dát Uložit

stisknout ikonu Nový záznam, vybrat TP, zadat důvod vratky a 2x tisk

 

 

 

4.3. Postup při likvidaci TP

 

Kvalifikovaná osoba krevní banky nebo jí pověřený pracovník odešle reklamovaný TP výrobci na jeho vlastní vyžádání (stačí telefonický nebo jiný pokyn) nebo zlikviduje vak s TP podle směrnic o práci s biologickým materiálem.

S-OKBH-003 Směrnice pro práci s biol. mater.

 

Likvidační protokol v případě expirace TP

 

vybrat ikonu SKLAD v Openlims

 

SKLADOVÉ DOKLADY TP – v horní liště vybrat

                                               LIKVIDAČNÍ PROTOKOLY

stisknout ikonu Nový záznam

na pravé straně v ikoně Oddělení-vybrat OKBH-kód 5044 nebo IČP 91950108 a dát Uložit

stisknout ikonu Nový záznam, vybrat TP, zadat důvod likvidace=expirace a 1x tisk

 

 

 

5. Seznam souvisejících dokumentů

 

Směrnice zdravotní péče č.12 Nemocnice AGEL Ostrava - Vítkovice a.s. (INTRANET)

 S-OKBH-003 Směrnice pro práci s biol. mater.