E-6 Způsob řešení neshod

 

 

Typy neshod na OKBH VTN:

 

I. Neshody technického a odborného charakteru, které neovlivňují výsledky vyšetření:

·         Jsou to neshody, které vznikají při běžném provozu, a vedoucí laborant, případně vedoucí úseku je v rámci své odborné způsobilosti na místě vyřeší. Příslušný vedoucí úseku sleduje odborné a technické problémy a způsob řešení. V případě, že se neshody opakují nebo ovlivňují výsledky vyšetření, postupuje se podle bodu II.

 

II. Ostatní neshody:

V případě, že vznikne neshoda jiným způsobem, než předpokládá bod I. a je podezření na nesprávné výsledky vyšetření, postupuje laboratoř následovně:

1.       Pracovník, který neshodu zjistil, nebo manažer kvality zaznamená neshodu do formuláře v programu SLP. V případě neshody, vzniklé ve VTN (oddělení, ambulance) se vyplňuje rovněž nežádoucí událost v NIS v programu IKIS.

2.       Vedoucí úseku nebo jeho zástupce stanoví okamžitá opatření, která je potřeba učinit. Pokud je to nutné, dojde k zastavení práce na příslušném úseku. Uvolněné nesprávné výsledky odvolává vedoucí laboratoře, jeho zástupce, manažer kvality nebo jeho zástupce.

3.       Vedoucí úseku nebo jeho zástupce zhodnotí klinický význam (v SLP Typ) neshody na výsledky laboratorního vyšetření a určí závažnost (v SLP Klasifikace) neshody. V případě nutnosti se provede analýza příčin. 

4.       V případě neshody, která se týká Polikliniky Dopravního zdravotnictví Ostrava, je vždy informován telefonicky požadující lékař (v jeho nepřítomnosti zdravotní sestra) a současně vedení tohoto zařízení (ředitelka a hlavní sestra). Dále je všem zaslána kopie zápisu o neshodě. V případě neshody u ostatních zákazníků následuje její telefonické nahlášení lékaři (v jeho nepřítomnosti zdravotní sestře).

5.       Vedoucí úseku nebo jím pověřený zástupce, pokud to charakter neshody vyžaduje (možnost opakovaného výskytu neshody), příjme nápravné opatření k odstranění příčiny neshody. Současně navrhne termín realizace nápravného opatření, kap. 4.3. 

6.       Manažer kvality nebo jeho zástupce prověří účinnost realizovaných opatření k nápravě, kap. 4.3.

7.       Opětovné zahájení provozu povolí vedoucí úseku nebo jeho zástupce.  

8.        

 

V případě, že neshoda neovlivní výsledky vyšetření a není zastavena práce v laboratoři (na daném úseku) nepostupuje se dle bodu 2 a 7.

 

Neshody, které se na OKBH VTN řeší záznamem o neshodě:

·         zásadní chyby v preanalytické fázi: př. záměna séra, náběr z i.v.kanyly: nesprávně naměřené výsledky byly vydány na oddělení, ambulanci

·         neúspěšný výsledek v externích kontrolách kvality nebo mezilaboratorních porovnáváních

·         neshody vzniklé z interních a externích auditů

·         neshody identifikované pracovníky OKBH, které nelze řešit operativně dle bodu I.

·         jiné závažné neshody

 

Závažnost neshod:

  • neshoda typu 1: jsou ohroženy výsledky vyšetření, může být ovlivněn systém managementu kvality v laboratoři
  • neshoda typu 2: nejsou ovlivněny výsledky vyšetření, jsou porušena pravidla systému managementu kvality, neshoda nevyžaduje bezprostřední přijmutí nápravného opatření
  • neshoda typu 3: drobné odchylky od pravidel systému managementu kvality, často opomenutí, nepozornost jednotlivce, neshoda je řešitelná na místě, není nutné nápravné opatření

příklady neshod typu 1 pro OKBH VTN:

·         záměna biologického materiálu

·         vydání nesprávného výsledku z různých příčin (špatný vzorek: i.v.kanyla, hemolýza, špatně ručně zapsaný výsledek: glykémie)

příklady neshod typu 2 pro OKBH VTN:

·         neúspěch v EHK

·         proexspirovaná reagencie, kontrolní materiál, kalibrátor

příklady neshod typu 3 pro OKBH VTN:

·         chybí podpis

·         chybí zápis teploty

·         chybí identifikace pracovníka, který připravil kontrolní materiál, kalibrátor apod.