Hygienické požadavky na provoz jsou uplatňovány v souladu se zákonem
č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a vyhláškou č. 306/2012 Sb., o hygienických
požadavcích na provoz zdravotnických zařízení a provozním řádem OKBH Nemocnice
AGEL Ostrava - Vítkovice a.s. schváleným příslušným orgánem ochrany veřejného
zdraví (KHS Ostrava). Pravidelně je v prostorách OKBH a odběrové místnosti
prováděná kontrola hygienického režimu v rámci státního zdravotního
dozoru.
Úklid všech prostor provádí dodavatelská firma TSC Hospital dle svého
dezinfekčního plánu, který je v souladu s Dezinfekčním plánem
Nemocnice AGEL Ostrava - Vítkovice a.s. Úklid se provádí průběžně dle
harmonogramu, k dispozici je úklidová místnost s výlevkou.
Používání dezinfekčních
prostředků je v souladu s aktuálním Dezinfekčním plánem VTN a dalšími
předpisy Nemocnice AGEL Ostrava - Vítkovice
a.s. (Dezinfekční řád (DŘ) – tabulka střídání, dodatky k DŘ. Dezinfekční
prostředky jsou skladovány v originálních obalech a jsou uloženy
v označené skříni a v úklidové místnosti pro pracovnici úklidové
firmy.
Dezinfekce rukou
Všichni
pracovníci jsou povinni dodržovat hygienické zásady, umývat a dezinfikovat si
ruce před a po ošetření (odběru) pacienta, při jakémkoliv
znečištění či kontaminaci biologickým materiálem, po manipulaci
s odpady nebo použitým prádlem. K mytí rukou se používá tekoucí voda
a tekuté mýdlo v dávkovači, k jejich osušení jednorázové papírové ručníky,
které jsou uloženy v krytých zásobnících. Pro dezinfekci rukou se používají koncentrované dezinfekční
prostředky v dávkovači.
Dodržují se směrnice Nemocnice AGEL Ostrava -
Vítkovice a.s. (Směrnice zdravotní péče č. 11 Zásady hygienického
zabezpečení rukou ve zdravotní péči, Směrnice zdravotní péče č. 5.1. Prevence nozokomiálních nákaz ve VTN
a.s.).
Dezinfekce pokožky před vpichem
Pro dezinfekci pokožky před vpichem se používají
prostředky určené Dezinfekčním plánem VTN.
Dezinfekční
přípravky jsou uloženy na odběrovém stolku v originálních obalech.
Dezinfekce ploch/povrchů
Příprava dezinfekčního
roztoku na povrchy a plochy a postup dezinfekce:
1. Na
nádobu pro dezinfekční roztok (Schulke wipes Box + ubrousky) nalepíme štítek
s názvem dezinfekčního prostředku – Desam OX (1 %), Desam EFFEKT+ (0,5
%)
2. Na
nalepený štítek se zapíše datum, hodina ředění a jméno osoby, která roztok
naředila
3. Dezinfekci
v boxu Schulke střídáme vždy podle platného Dezinfekčního plánu VTN, a to na
2 litry vody:
·
Desam OX – 20 ml na 2 litry vody (1 %)
·
Desam EFFEKT+ – 10 ml na 2 litry vody (0,5 %)
4. Aplikační
kbelík se naplní rolí jednorázových utěrek, které zůstanou v igelitovém obalu! Sáček s rolí utěrek zalejeme
2 litry připraveného dezinfekčního roztoku (roztok nalít do otvoru sáčku). Přes
víko nádoby a sáček s utěrkami našroubujeme uzávěr nádoby. Před dalším
plněním se nádoba vždy důkladně umyje! Stabilita roztoku v aplikačním
boxu je 28 dnů!!
5.
V případě
potřeby můžeme rovněž použít prostředek Desam spray pro dezinfekci
povrchů ve zdravotnických zařízeních (přepravní boxy atd.),
6.
V pátek
(sanitární den) se na dezinfekci povrchů používá Desam Prim (5 % = 50 ml
do 1l vody) nebo Persteril 15 (2 % = 20 ml do 1l vody)
Poslední den v měsíci probíhá tzv. antireziduální
mytí = odmytí jednoho dezinfekčního prostředku před namytím nového se
provádí podle aktuálního Dezinfekčního plánu/řádu VTN.
7. Aplikační
box na dezinfekci malých ploch Schulke se nachází na těchto úsecích:
·
Úsek močí – úsek analýzy moče, příjem
materiálu
·
Úsek příjem materiálu
·
Úsek biochemický – biochemické a
imunochemické analyzátory, statim úsek
·
Úsek odběr biologického materiálu –
odběr, zápis do Hlášení sester
·
Úsek hematologie – úsek analýzy krevních
obrazů, koagulací, sedimentace
8. Pro
rychlou dezinfekci malých ploch (lehátka, přístroje, obuv, vozíky atd.) lze
použít dezinfekční ubrousky, které jsou v souladu s Dezinfekčním
plánem VTN.
Nástroje a pomůcky
Dekontaminace nástrojů (zdravotnická
škrtidla, stojany na biologický materiál, pipety apod.) se
provádí podle Dezinfekčního řádu VTN v pátek (sanitární den) nebo při
kontaminaci. Zdravotnická škrtidla denně (Bomix Plus nebo Viruton Extra).
Dezinfekce ploch/povrchů při kontaminaci biologickým materiálem
Při
kontaminaci ploch biologickým materiálem se provede důkladné otření
potřísněného místa dezinfekčním prostředkem s virucidním účinkem (box
s utěrkami napuštěnými dezinfekčním roztokem) a nechá se zaschnout. Pracuje se zásadně v rukavicích, použitá utěrka
se likviduje jako infekční odpad.
Sterilizace
Používá se zásadně odběrový materiál na jednou
použití. Sterilizace se na OKBH neprovádí.
Pro strojní mytí laboratorního
materiálu používáme prostředek Neodisher LaboClean A 8, který má
vysokou čisticí účinnost na krev, bílkoviny, škroby, třísloviny, tuky a oleje.
Dávkování prostředku
Neodisher LaboClean A 8: 2 – 5
g/l dle doporučení výrobce (BMT Medical Technology s.r.o.)
Použití: Do
vnitřního prostoru myčky nadávkujeme potřebné množství dezinfekčního prostředku
Neodisher A 8, používáme zásadně program s předoplachem a teplotou 60
– 70 °C.
Přípravek Neodisher LaboClean A 8
nesměšujeme nikdy s jinými přípravky!!
Upozornění na nebezpečí a
bezpečnostní pokyny jsou vyvěšeny v místnosti pro strojní mytí
laboratorního materiálu (analýza moči).
Mikrobiologická kontrola
Mikrobiologická
kontrola povrchů se provádí na úseku krevní banky, na místech, kde se
manipuluje s TP. Je prováděná 2x ročně, vyšetření vzorků zajišťuje laboratoř
Oddělení klinické mikrobiologie Laboratoří Agel a.s. (OKM LAG a.s.).
Postup
provádění mikrobiologické kontroly:
·
odběr
vzorku – provádí se pomocí odběrové soupravy, kterou dodává pracoviště OKM LAG
a.s.
·
odběr
vzorku provádí pracovník OKM LAG a.s.
·
pomocí vatového tamponu se provede stěr
z daného místa (o velikosti cca 10x10 cm) a vloží do kultivačního média,
stěr se provádí před i po dezinfekci daného místa
·
zkumavka se označí datem a pořadovým číslem
·
vzorky společně s průvodním listem se
odešlou na OKM LAG a.s.
·
na průvodní list se uvede název pracoviště,
jméno a podpis pracovníka, který provedl odběr vzorků, datum odběru, počet
stěrů s pořadovým číslem a místem odběru
·
místa odběru jsou:
- pracovní
místo pro příjem a výdej TP
- pracovní
místo pro imunohematologické vyšetření
- chladící
a mrazící zařízení
- košíky
pro uložení ERD
·
Výsledky o provedené kontrole jsou zasílány na
oddělení OKBH. Kvalifikovaná osoba KB provede kontrolu mikrobiologického
nálezu, zajistí případná nápravná opatření a výsledky založí do složky Mikrobiologická kontrola na úseku KB.
·
Požadavky na vyhovující výsledky:
přítomnost nepatogenních aerobních a anaerobních bakterií, kvasinek
a plísní. V případě nevyhovujících výsledků se zapíše neshoda, provede opakovaně dezinfekce
místa a nové kontrolní stěry!