PI-OKBH-01 Dezinfekce na OKBH VTN

 

Hygienické požadavky na provoz jsou uplatňovány v souladu se zákonem č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a vyhláškou č. 306/2012 Sb., o hygienických požadavcích na provoz zdravotnických zařízení a provozním řádem OKBH Nemocnice AGEL Ostrava - Vítkovice a.s. schváleným příslušným orgánem ochrany veřejného zdraví (KHS Ostrava). Pravidelně je v prostorách OKBH a odběrové místnosti prováděná kontrola hygienického režimu v rámci státního zdravotního dozoru.

 

Úklid všech prostor provádí dodavatelská firma TSC Hospital dle svého dezinfekčního plánu, který je v souladu s Dezinfekčním plánem Nemocnice AGEL Ostrava - Vítkovice a.s. Úklid se provádí průběžně dle harmonogramu, k dispozici je úklidová místnost s výlevkou.

 

Používání dezinfekčních prostředků je v souladu s aktuálním Dezinfekčním plánem VTN a dalšími předpisy Nemocnice AGEL Ostrava - Vítkovice a.s. (Dezinfekční řád (DŘ) – tabulka střídání, dodatky k DŘ. Dezinfekční prostředky jsou skladovány v originálních obalech a jsou uloženy v označené skříni a v úklidové místnosti pro pracovnici úklidové firmy.

 

Dezinfekce rukou

Všichni pracovníci jsou povinni dodržovat hygienické zásady, umývat a dezinfikovat si ruce před a po ošetření (odběru) pacienta, při jakémkoliv znečištění či kontaminaci biologickým materiálem, po manipulaci s odpady nebo použitým prádlem. K mytí rukou se používá tekoucí voda a tekuté mýdlo v dávkovači, k jejich osušení jednorázové papírové ručníky, které jsou uloženy v krytých zásobnících. Pro dezinfekci rukou se používají koncentrované dezinfekční prostředky v dávkovači.

Dodržují se směrnice Nemocnice AGEL Ostrava - Vítkovice a.s. (Směrnice zdravotní péče č. 11 Zásady hygienického zabezpečení rukou ve zdravotní péči, Směrnice zdravotní péče č. 5.1. Prevence nozokomiálních nákaz ve VTN a.s.).

 

Dezinfekce pokožky před vpichem

Pro dezinfekci pokožky před vpichem se používají prostředky určené Dezinfekčním plánem VTN.

Dezinfekční přípravky jsou uloženy na odběrovém stolku v originálních obalech.

 

Dezinfekce ploch/povrchů

Příprava dezinfekčního roztoku na povrchy a plochy a postup dezinfekce:

1.       Na nádobu pro dezinfekční roztok (Schulke wipes Box + ubrousky) nalepíme štítek s názvem dezinfekčního prostředku – Desam OX (1 %), Desam EFFEKT+ (0,5 %)

2.       Na nalepený štítek se zapíše datum, hodina ředění a jméno osoby, která roztok naředila

3.       Dezinfekci v boxu Schulke střídáme vždy podle platného Dezinfekčního plánu VTN, a to na 2 litry vody:

·         Desam OX – 20 ml na 2 litry vody (1 %)

·         Desam EFFEKT+ – 10 ml na 2 litry vody (0,5 %)

 

4.       Aplikační kbelík se naplní rolí jednorázových utěrek, které zůstanou v igelitovém obalu! Sáček s rolí utěrek zalejeme 2 litry připraveného dezinfekčního roztoku (roztok nalít do otvoru sáčku). Přes víko nádoby a sáček s utěrkami našroubujeme uzávěr nádoby. Před dalším plněním se nádoba vždy důkladně umyje! Stabilita roztoku v aplikačním boxu je 28 dnů!!

5.       V případě potřeby můžeme rovněž použít prostředek Desam spray pro dezinfekci povrchů ve zdravotnických zařízeních (přepravní boxy atd.),

6.       V pátek (sanitární den) se na dezinfekci povrchů používá Desam Prim (5 % = 50 ml do 1l vody) nebo Persteril 15 (2 % = 20 ml do 1l vody)

 

Poslední den v měsíci probíhá tzv. antireziduální mytí = odmytí jednoho dezinfekčního prostředku před namytím nového se provádí podle aktuálního Dezinfekčního plánu/řádu VTN.

 

7.       Aplikační box na dezinfekci malých ploch Schulke se nachází na těchto úsecích:

·         Úsek močí – úsek analýzy moče, příjem materiálu

·         Úsek příjem materiálu

·         Úsek biochemický – biochemické a imunochemické analyzátory, statim úsek

·         Úsek odběr biologického materiálu – odběr, zápis do Hlášení sester

·         Úsek hematologie – úsek analýzy krevních obrazů, koagulací, sedimentace

8.       Pro rychlou dezinfekci malých ploch (lehátka, přístroje, obuv, vozíky atd.) lze použít dezinfekční ubrousky, které jsou v souladu s Dezinfekčním plánem VTN.

 

Nástroje a pomůcky

Dekontaminace nástrojů (zdravotnická škrtidla, stojany na biologický materiál, pipety apod.) se provádí podle Dezinfekčního řádu VTN v pátek (sanitární den) nebo při kontaminaci. Zdravotnická škrtidla denně (Bomix Plus nebo Viruton Extra).

 

Dezinfekce ploch/povrchů při kontaminaci biologickým materiálem

Při kontaminaci ploch biologickým materiálem se provede důkladné otření potřísněného místa dezinfekčním prostředkem s virucidním účinkem (box s utěrkami napuštěnými dezinfekčním roztokem) a nechá se zaschnout. Pracuje se zásadně v rukavicích, použitá utěrka se likviduje jako infekční odpad.

 

Sterilizace

Používá se zásadně odběrový materiál na jednou použití. Sterilizace se na OKBH neprovádí.

 

Strojní mytí laboratorního skla (kádinky, odměrné válce, váženky atd.) a boxů (stojánků) na biologický materiál

Pro strojní mytí laboratorního materiálu používáme prostředek Neodisher LaboClean A 8, který má vysokou čisticí účinnost na krev, bílkoviny, škroby, třísloviny, tuky a oleje.

 

Dávkování prostředku Neodisher LaboClean A 8:  2 – 5 g/l dle doporučení výrobce (BMT Medical Technology s.r.o.)

 

Použití: Do vnitřního prostoru myčky nadávkujeme potřebné množství dezinfekčního prostředku Neodisher A 8, používáme zásadně program s předoplachem a teplotou 60 – 70 °C.   

 

Přípravek Neodisher LaboClean A 8 nesměšujeme nikdy s jinými přípravky!!

 

Upozornění na nebezpečí a bezpečnostní pokyny jsou vyvěšeny v místnosti pro strojní mytí laboratorního materiálu (analýza moči).

           

 

 

 

 

 

 

 

Mikrobiologická kontrola

Mikrobiologická kontrola povrchů se provádí na úseku krevní banky, na místech, kde se manipuluje s TP. Je prováděná 2x ročně, vyšetření vzorků zajišťuje laboratoř Oddělení klinické mikrobiologie Laboratoří Agel a.s. (OKM LAG a.s.).

Postup provádění mikrobiologické kontroly:

·         odběr vzorku – provádí se pomocí odběrové soupravy, kterou dodává pracoviště OKM LAG a.s.

·         odběr vzorku provádí pracovník OKM LAG a.s. 

·         pomocí vatového tamponu se provede stěr z daného místa (o velikosti cca 10x10 cm) a vloží do kultivačního média, stěr se provádí před i po dezinfekci daného místa

·         zkumavka se označí datem a pořadovým číslem

·         vzorky společně s průvodním listem se odešlou na OKM LAG a.s.

·         na průvodní list se uvede název pracoviště, jméno a podpis pracovníka, který provedl odběr vzorků, datum odběru, počet stěrů s pořadovým číslem a místem odběru

·         místa odběru jsou:

-       pracovní místo pro příjem a výdej TP

-       pracovní místo pro imunohematologické vyšetření

-       chladící a mrazící zařízení

-       košíky pro uložení ERD

·         Výsledky o provedené kontrole jsou zasílány na oddělení OKBH. Kvalifikovaná osoba KB provede kontrolu mikrobiologického nálezu, zajistí případná nápravná opatření a výsledky založí do složky Mikrobiologická kontrola na úseku KB.

·         Požadavky na vyhovující výsledky: přítomnost nepatogenních aerobních a anaerobních bakterií, kvasinek a plísní. V případě nevyhovujících výsledků se zapíše neshoda, provede opakovaně dezinfekce místa a nové kontrolní stěry!